Zásady a pravidla poskytování sociální služby odborného poradenství Poradny pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy, Chomutov.
- individuální přístup – vycházíme z jedinečné situace a potřeb klienta, flexibilně se přizpůsobujeme jeho potřebám dle měnících se životních okolností;
- diskrétnost a mlčenlivost – o klientovi nesdělujeme informace další straně bez jeho výslovného přání a souhlasu;
- systemický přístup – tzn. přístup, který bere v úvahu celé sociální okolí klienta a všechny vztahy v daném prostředí zahrnuté – klademe důraz na podpora těchto vztahů (rodinu, širší sociální okolí)
- rovnocenný přístup – respektujeme hodnotu a důstojnost každého člověka, respektujeme rozhodnutí uživatele současně s jeho postoji a názory, ceníme si vzájemné tolerance a důvěry;
- spolupráce na bázi partnerského přístupu, který je založen na vzájemné důvěře a respektu
- zohledňování potřeb klienta
- podpora k aktivnímu a samostatnému řešení vlastní situace – klientovi jsou nabízena různá řešení jeho tíživé sociální situace, konečná volba jejich řešení je ponechána na klientovi samotném;
- důraz na vlastní kompetenci každého klienta – podpora vlastních řešení před expertním přístupem;
- pracujeme na neustálém zvyšování kvality sociální služby, zejména zvyšováním kvalifikace pracovníků poradny
- předcházet vzniku předsudků a negativních hodnocení vůči osobám užívajícím služby Poradny pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy.
- poskytovat odborné sociální poradenství dle zásad uvedených v Etických kodexech sociální práce, manželského poradenství a dalších souvisejících.
PRÁVA A POVINNOSTI UŽIVATELE
Práva klientů
- rozhodnout se o možnosti využívat služby anonymní či registrovanou formou;
- podílet se a spolurozhodovat o průběhu služby;
- na vlastní názor;
- nahlížet do své dokumentace, která je o něm v zařízení vedena;
- přijímat vlastní rozhodnutí, pokud tím neomezí ani neohrozí jiné uživatele;
- podávat stížnosti a připomínky na průběh poskytování služby či chování pracovníků;
- ukončit poskytování služby bez udání důvodu.
Povinnosti klientů
- klient má povinnost chovat se k pracovníkům Poradny pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy v souladu s pravidly slušného chování a v souladu s obecně závaznými normami společnosti;
- klient má povinnost, v souladu s platnou legislativou, spolupracovat na individuálním způsobu poskytování služby;
- aktivně spolupracovat a podílet se na řešení vlastní situace;
- akceptovat změnu při poskytování služby (např. změna pracovníka z důvodu nemoci nebo dovolené);
- neničí vybavení a zařízení.
Hrubé nebo opakované porušování těchto pravidel je považováno za důvod pro ukončení poskytování služeb ze strany poskytovatele.
Stížnosti na poskytování sociální služby
Klient i jakákoli třetí osoba má právo vyjadřovat svoji nespokojenost a podávat stížnosti na průběh poskytované služby či chování pracovníků Poradny. Pravidla pro podání a vyřizování stížností jsou předána klientovi jako samostatný dokument. Pravidla pro vyřizování stížností ke stažení zde (PDF).